Sähköinen asiointi

Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnassa sovelletaan lakia sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa. Sähköisellä asioinnilla tarkoitetaan mahdollisuutta toimittaa vireillä olevaan asiaan lisäselvitystä tai muutoin ottaa yhteyttä muutoksenhakulautakuntaan sähköpostia käyttäen.

Kaikki arkaluontoisia tai salassa pidettäviä tietoja sisältävät selvitykset pyydetään lähettämään muutoksenhakulautakuntaan salattuna viestinä. Tällaisia ovat esimerkiksi terveydentilaa ja taloudellista asemaa koskevat tiedot tai henkilötunnuksia sisältävät selvitykset. Viestissä pyydetään ilmoittamaan tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan asianumero sekä lähettäjän yhteystiedot.

Salatun sähköpostin voi lähettää osoitteesta https://turvaposti.tapaturmalautakunta.fi/. Salatun sähköpostin lähettäminen palvelun kautta edellyttää Suomi.fi-tunnistautumista. Tunnistautua voi pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai hightrust.id-sovelluksella, jos käytössä on poliisin myöntämä henkilökortti. Tunnistautumiseen liittyen muutoksenhakulautakuntaan välittyy lähettäjän nimi sekä henkilötunnuksen neljä viimeistä merkkiä. Yhdessä viestissä ilmoitetun asianumeron kanssa muutoksenhakulautakunta pystyy tunnistamaan lähettäjän ja kohdentamaan tiedot oikealle asialle.

Salatun sähköpostiviestin Aihe-kenttä ei ole salattu, joten siihen ei tule kirjata esimerkiksi henkilötunnusta, asianumeroa tai terveystietoja. Liitteen kokorajoitus on 50 Mb. Muutoksenhakulautakunta ei hae tiedostoja linkitetyistä palveluista.

Muutoksenhakulautakunta voi toimittaa tarvittaessa salassa pidettäviä tietoja sisältäviä dokumentteja salatulla sähköpostilla.  Jos viesti lähetetään muutoksenhakijalle tai vakuutetulle, salatun sähköpostin avaaminen edellyttää Suomi.fi-tunnistautumista. Tunnistautumisen voi tehdä pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai hightrust.id-sovelluksella. Tunnistautumisen avulla muutoksenhakulautakunta pystyy varmistumaan siitä, että viestin vastaanottaja on henkilö, jolle tiedot on tarkoitettu.

Asiointiin liittyvät yhteystiedot

Muutoksenhakulautakunnan sähköpostiosoite on tl(at)tapaturmalautakunta.fi. Lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä. Lähettäjä saa sähköpostitse ilmoituksen viestin saapumisesta muutoksenhakulautakunnalle.

Vastuu sähköpostiviestin saapumisesta sekä vastaanottokuittaukset

Sähköpostiosoitteeseen tl(at)tapaturmalautakunta.fi toimitettu selvitys kirjataan saapuneeksi ja selvityksen lähettäjälle toimitetaan sähköpostitse vastaanottokuittaus. Jos lähettäjä ei saa kahden arkipäivän kuluessa kuittausta sähköpostin vastaanottamisesta, lähettäjän tulee lähettää sähköpostiviesti uudelleen tai varmistaa muutoksenhakulautakunnalta esimerkiksi puhelimitse, että sähköpostiviesti on saapunut muutoksenhakulautakunnalle. Selvityksen toimittaminen sähköpostitse tapahtuu aina lähettäjän omalla vastuulla. Ainoastaan muutoksenhakulautakunnasta lähetetty vastaanottokuittaus on luotettava osoitus sähköpostiviestin saapumisesta muutoksenhakulautakunnalle. Muutoksenhakijan käyttämän sähköpostiohjelman vastaanottokuittaustoiminnon välityksellä saatu ilmoitus ei sen sijaan takaa, että viesti on saapunut muutoksenhakulautakunnalle.

Päivitetty 11.6.2025