Elektronisk kommunikation

Lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet tillämpas vid besvärsnämnden för olycksfallsärenden. Med elektronisk kommunikation avses möjligheten att skicka tilläggsutredning i ett ärende som är anhängigt eller annars ta kontakt med besvärsnämnden per e-post.

Besvärsnämnden önskar att alla utredningar som innehåller känsliga eller sekretessbelagda uppgifter skickas till nämnden i form av krypterade meddelanden. Det gäller t.ex. uppgifter om någons hälsotillstånd och ekonomiska situation och utredningar som innehåller personbeteckningar. Vänligen ange besvärsnämndens diarienummer och avsändarens kontaktuppgifter i meddelandet.

Krypterade e-postmeddelanden kan skickas från adressen https://turvaposti.tapaturmalautakunta.fi/. Sändning av krypterad e-post via tjänsten förutsätter Suomi.fi-identifikation. För identifikationen kan man använda bankkoder, mobilcertifikat eller mobilapplikationen hightrust.id, om ett identitetskort som utfärdats av polisen är i bruk. I samband med identifikationen förmedlas avsändarens namn och de fyra sista tecknen i avsändarens personbeteckning till besvärsnämnden. Tillsammans med diarienumret som angetts i meddelandet kan besvärsnämnden identifiera avsändaren och koppla samman uppgifterna med rätt ärende.

Ämnesraden i ett krypterat e-postmeddelande är inte krypterad, så i den ska man inte ange t.ex. personbeteckningar, diarienummer eller hälsouppgifter. Maximistorleken för en bilaga är 50 MB. Besvärsnämnden hämtar inte filer från länkade tjänster.

Vid behov kan besvärsnämnden använda krypterad e-post för att skicka dokument som innehåller sekretessbelagda uppgifter. Om meddelandet sänds till en ändringssökande eller försäkrad, förutsätter öppnandet av det krypterade e-postmeddelandet Suomi.fi-identifikation.  Identifikationen kan göras med bankkoder, mobilcertifikat eller mobilapplikationen hightrust.id. Med hjälp av identifikationen kan besvärsnämnden förvissa sig om att mottagaren av meddelandet är den person som informationen är avsedd för.

Kontaktuppgifter som hänför sig till elektronisk kommunikation

Besvärsnämndens e-postadress är tl(at)tapaturmalautakunta.fi. I e-postadressen ska (at) ersättas med tecknet @. Avsändaren får per e-post ett meddelande om att e-brevet har kommit in till besvärsnämnden.

Ansvar för att e-brev anlänt, kvittering av mottagandet

Utredning som har sänts till e-postadressen tl(at)tapaturmalautakunta.fi registreras som inkommen, och till den som har sänt utredningen e-postas en kvittering på att utredningen har mottagits. Om avsändaren inte får någon kvittering av mottagandet i sin e-postlåda inom två vardagar, ska avsändaren skicka e-brevet på nytt eller kontakta besvärsnämnden t.ex. per telefon för att förvissa sig om att e-brevet har kommit in till nämnden. Inlämning av utredning per e-post sker alltid på avsändarens eget ansvar. Bara en mottagningskvittering som har avsänts från besvärsnämnden är ett tillförlitligt bevis på att e-brevet har kommit in till besvärsnämnden. Ett meddelande som ändringssökanden har fått via funktionen för mottagningskvittering i sitt eget e-postprogram garanterar däremot inte att meddelandet har kommit in till besvärsnämnden.

Updaterad 11.6.2025