Besvärsnämnden för olycksfallsärenden
E-post: tl(at)tapaturmalautakunta.fi
Sändning av krypterad e-post: https://sr.edelkey.net/encrypt
Postadress: PB 10, 00581 Helsingfors
Telefon: 09 228 5050 (vardagar kl. 9-12)
Den som är missnöjd med ett beslut som en försäkringsanstalt har gett får söka ändring i det, alltså anföra besvär. Till beslutet har det bifogats en besvärsanvisning där det berättas hur man anför besvär. Också på vår webbplats berättas det under fliken Till ändringssökanden/Anförande av besvär hur man anför besvär. Lägg märke till att besvärsskriften ska skickas till den försäkringsanstalt från vilken ni har fått beslutet. Ni ska alltså inte skicka besvärsskriften direkt till besvärsnämnden för olycksfallsärenden.
Försäkringsanstalten har möjlighet att själv rätta sitt beslut, när ni har sökt ändring i beslutet genom besvär. Då ger försäkringsanstalten ett nytt beslut i ärendet, och ärendet tas inte upp i besvärsnämnden för olycksfallsärenden.
Tillsyn över försäkringsanstalternas verksamhet utövas av Finansinspektionen och riksdagens justitieombudsman. Besvärsnämnden för olycksfallsärenden är inte behörig att utöva allmän tillsyn över försäkringsanstalternas verksamhet.
Besvärsnämnden för olycksfallsärenden ska förbli opartisk. Den står inte till tjänst med allmän rådgivning i ärenden som gäller olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar. Ni kan be Försäkrings- och finansrådgivningen (Fine) om råd i ärenden som gäller olycksfallsförsäkring. I juridiska frågor är det möjligt att vända sig till rättshjälpsbyrån.
Försäkringsanstalten undersöker besvären och ger ett nytt beslut med anledning av dem eller informerar er om att besvären har översänts till besvärsnämnden för olycksfallsärenden för att behandlas. Försäkringsanstalten ska skicka besvärsskriften till besvärsnämnden inom 30 dygn från besvärstidens utgång. Försäkringsanstalten kan undantagsvis översända besvärsskriften senare, om inhämtandet av tilläggsutredning förutsätter det. Ärendet ska ändå överföras till besvärsnämnden senast 60 dagar efter besvärstidens utgång. När försäkringsanstalten har överfört ärendet till besvärsnämnden får ni från besvärsnämnden ett brev där det berättas om handläggningen. I brevet nämns också bl.a. vilket diarienummer ärendet har i besvärsnämnden.
Ny utredning som inverkar på ärendet ska helst skickas till försäkringsanstalten, eftersom försäkringsanstalten ska ges tillfälle att ge ett utlåtande med anledning av utredningen. Om ni skickar tilläggsutredningen till besvärsnämnden sänder besvärsnämnden den alltid till försäkringsanstalten. Försäkringsanstalten skickar sitt utlåtande om tilläggsutredningen till er och till besvärsnämnden. Ny utredning kan lämnas in under hela den tid ärendet handläggs i besvärsnämnden. Lägg ändå märke till att inlämningen av ny utredning gör att handläggningen tar längre tid, särskilt i slutskedet. Det beror på att tilläggsutredningen alltid skickas till försäkringsanstalten, som har två veckor på sig att ge ett utlåtande om den, och ni i er egenskap av ändringssökande har två veckor på er att ta ställning till försäkringsanstaltens utlåtande.
Försändelsen ska alltid innehålla era kontaktuppgifter, alltså namn, adress och telefonnummer, och dessutom nämndens diarienummer eller er personbeteckning. Enbart namnet räcker inte för att koppla samman den inkomna utredningen med rätt ärende. Besvärsnämndens diarienummer nämns i brevet som ni fick när ärendet anhängiggjordes i besvärsnämnden. Om ni har för avsikt att skicka känsliga uppgifter per e-post, t.ex. ett läkarutlåtande, använd då den krypteringstjänst som ni ser under fliken Kontaktuppgifter på besvärsnämndens webbplats. Under fliken Kontaktuppgifter hittar ni också våra övriga kontaktuppgifter. Ni hittar ytterligare information också under flikarna Tilläggsutredning och Elektronisk kommunikation.
I beredningsskedet gås de handlingar som hör till ert ärende igenom. Det kontrolleras bland annat att alla dokument i ärendet har delgetts er. Då kan det hända att vi upptäcker att någon av handlingarna är sådan att vi inte är säkra på om den har delgetts er tidigare. Därför skickar vi handlingen till er. Ni har möjlighet att ta ställning till handlingen, men ni måste inte göra det. Besvärsnämnden har alltså tillgång också till andra handlingar som ni enligt vår uppfattning redan är medveten om (beslut och utlåtanden som ni själv eller försäkringsanstalten har gett in), inte bara just den handling som vi ber er ta ställning till.
Vid besvärsnämnden för olycksfallsärenden behandlas ärendena skriftligen. Våra handläggare kan inte gå igenom ert ärende per telefon, utan ni ska alltid lämna in alla uppgifter och ställningstaganden i ärendet skriftligen. Uppgifter som vi fått per telefon kan vi inte använda vid handläggningen, utan bara skriftlig utredning. Skriftlig utredning kan lämnas in per e-post eller post eller föras till entrétjänsten i nämndens fastighet.
Besvärsnämnden för olycksfallsärenden betalar inga fakturor. Ändringssökanden ska betala fakturorna och sedan bifoga dem till besvärsskriften som tilläggsutredning, om de är väsentliga för det ärende som behandlas.
Den genomsnittliga handläggningstiden vid besvärsnämnden för olycksfallsärenden är för närvarande omkring nio månader. Behandlingen av ett enskilt ärende kan ta kortare eller längre tid än så. Principen är att ärendena behandlas i den ordning de har anlänt till besvärsnämnden. Om ett ärende är komplicerat eller innehåller rikligt med handlingar eller om ny utredning lämnas in flera gånger medan handläggningen pågår, kan en längre handläggningstid behövas. Beslutet skickas till er per post under den adress som ni har angett antingen i besvärsskriften eller i ett senare skede. Om ni har tagit i bruk OmaPosti skickas beslutet dit på elektronisk väg.
Ändringssökanden ska meddela ändrade kontaktuppgifter till besvärsnämnden, eftersom vi inte får information om adress- eller namnändringar från befolkningsdatasystemet.
Försäkringsanstalten sänder till besvärsnämnden de handlingar som den har haft till sitt förfogande när den avgjort ärendet. Ni behöver alltså inte skicka in samma handlingar på nytt i samband med att ni anför besvär. Dessutom översänder försäkringsanstalten besvärsskriften med bilagor till besvärsnämnden. När besvärsnämnden har avgjort ärendet återsänds alla handlingar till försäkringsanstalten för att arkiveras. Ytterligare information om handlingarnas offentlighet och om hur man gör en informationsbegäran finns under fliken Beskrivning av handlingsoffentligheten.
Nämnden behandlar era personuppgifter för att kunna fullgöra sina lagstadgade skyldigheter. Personalen har instruerats i hur personuppgifter behandlas på ett tryggt sätt. Dessutom är personuppgifterna skyddade genom tekniska åtgärder, t.ex. åtkomstkontroll. Närmare information om behandlingen av personuppgifter finns i den dataskyddsbeskrivning som gäller avgörandeverksamheten. Ni hittar den bakom länken Dataskydd.
20.1.2025
Besvärsnämnden för olycksfallsärenden
E-post: tl(at)tapaturmalautakunta.fi
Sändning av krypterad e-post: https://sr.edelkey.net/encrypt
Postadress: PB 10, 00581 Helsingfors
Telefon: 09 228 5050 (vardagar kl. 9-12)